Oblíbené příspěvky

07 března 2021

Spadla [kovidová] klec

 S končící zimou a světlýlkem "na konci tunelu" v podobě očkování proti vlezlému Covidu jsem nabyl přesvědčení, že bych se snad mohl dočkat rozběhu své jarní cyklistické sezóny bez prodělání tohoto podivného onemocnění. 

Čas plyne a lidé kolem odcházejí do karantény a vrací se, jako by to už byla normální třeba chřipková rutina. Trpím spíš záněty horních cest dýchacích, od mládí často identifikovaných jako angína. Ohlásí se většinou pálením v krku, oteklými krčními mandlemi. To už prakticky nelze zamezit rozvoji onemocnění a situace se rychle vyvíjí standardním způsobem: tekutá rýma, hustá rýma, výjimečně teplota, na konci týdne kašel. 

Výkyvy počasí snáším špatně. Letošní zimní počasí je také nestálé. Před půlkou února noční mrazy přes deset stupňů, o týden později ve dne přes deset nad nulou, to je pro nemoci spíše živná půda.

Bylo jen otázkou času, kdy se dostanu na nějaký test. Preventivně zahájila testování šéfová dobrovolně přímo ve firmě. Ve středu 17.2.2021 před noční směnou bylo prakticky dokončeno, byl jsem negativní

Ve středečním a čtvrtečním slunečném odpoledni 24. a 25. února s teplotami skoro 13 °C jsem se pustil do prořezávání stromků. Ve čtvrtek už mě odpoledne bolela hlava. Přičítal jsem to pitnému režimu, ale ani po večeři bolest neodezněla. A noc už byla krutá. Probudila mě zimnice, teploměr naměřil přes 38 °C.

V pátek 26. února jsem navštívil praktického lékaře a po negativním antigenním testu jsem zůstal na kontrolce, do práce na víkend už jsem nenastoupil. Léky jsem nedostal, musím si pomoci sám. Ani v sobotu se mi nepodařilo Ibalginem stáhnout teplotu, tak jsem musel v neděli zajet do lékárny v Kauflandu pro Acylpirin. Teprve v neděli se mi trochu ulevilo a zbavil jsem se "zimnice". Zůstává suchý, dráždivý kašel, rýma se nespouští. Jde jenom ležet a ležet. Týden v posteli, jinak záchvaty kašle. Kolísání teploty kolem 37 °C a "běhání mrazu" nejen po zádech.

V pondělí 1. března se Romča vrátila z práce, už ji začínala bolet hlava. Asi to chytla ode mne. V úterý ji ani její doktor nepřijmul, rovnou jí zamluvil PCR test. Ve středu 3. března ho podstoupila a ve čtvrtek dostala pozitivní vyrozumění. Měla jít za maminkou, která bydlí v centru; poslala tam mě, když jsem teoreticky negativní. 

Tchyni bude letos 79 roků, nemá se o ni kdo jiný postarat, než Romana. Bydlí sama v paneláku. Neslyší, ale ještě se dokáže o sebe postarat. Nebyla moc nadšená, že dcera má Covida. Musela na PCR test 9. března - negativní. Sláva. 

První týden jsem byl schopen jen ležet. Vstát znamenalo okamžitě dostat záchvat suchého kašle. Ucpaný nos, ale dohromady nic jsem nevysmrkal. Musel jsem si koupit kapky.  "Mráz" mi běhal ne po zádech, ale po celém těle. Bolely oči, skoro jako by byly "ucpané dutiny", takže jsem jen poslouchal rádio. Vydržet u televize, natož u počítače, se fakt nedalo. Taky jsem nejedl dokud nezabrala antibiotika na zuby.

Po týdnu, kdy se prakticky nic nezlepšilo, jsem se ve čtvrtek 4. března na kontrole u praktika jen dozvěděl, že se mám příští týden objednat na PCR test. Moje situace se ale progresívně zkomplikovala. Začaly mě bolet zuby, hlavně pod můstkem, no docela krutá bolest. Začala mi otékat dolní čelist. Zachraňoval to na dálku zubař - poslal mi e-recept na antibiotika. Přestal jsem prakticky jíst kvůli té bolesti. Augmentin zabral až v průběhu soboty, do té doby jsem tišil nepříliš úspěšně Ibalginem. Svízelná situace. 

V úterý 9. března jsem se dostal na odběr PCR testu. Výsledek přišel SMSkou ve čtvrtek nad ránem: POZITIVNÍ. Ale kterou variantu mám, se tam nepíše. Takže co vlastně? Jsem v karanténě od 1. nebo od 4. března? Nebo jsem v osobní karanténě od 9. března na čtrnáct dní? Suše to vyřešil doktor, na kontrolu mám jít 24. března. Má to končit antigenním testem, nebo PCR? 

Volal kámoš. Předchozí týden prý mu nebylo dobře. Popsal příznaky. Zhruba stejné jako jsem měl já. Dal na mou radu a zařídil si PCR test. Negativní. Tak asi to byla jen "rýmička". Závěr: asi nelze odlišit příznaky od jiných onemocnění. Doktorka mu při telefonickém rozhovoru odpověděla na dotaz, co to tedy bylo: "no, asi jste to prodělal, a jste zase negativní". 

Ve středu 24. března kontrola u praktického lékaře. Zůstává mi sice záchvatový kašel, hlavně když se začnu hýbat, ale "kontrolka" uzavřena. Mám jíst vitamíny, chodit na sluníčko, a tak. Dostal jsem Potvrzení o prodělání nemoci. Možná se bude hodit. Imunitu tedy na 90 dní, podle stávajících předpisů. Jaká bude skutečná, nikdo neví. 

Připadá mi to, že Covid je něco jako chameleon. Různě se maskuje a pak projevuje. Možná jsem s ním bojoval už od Vánoc, různé příznaky se objevovaly v různou dobu. Až to vyvrcholilo. Tělo bojuje, imunitní systém, někomu lépe, jinému hůře. 

DOVĚTEK z 27. března

Přišel víkend, opakující se přesně po měsíci, kdy jsem nenastoupil na noční. Bavím se s mistrem své směny. Taky tehdy nenastoupil. Rozpadlá noční směna. Sejmul ho Covid prakticky stejným způsobem. Takže co z to vyplývá? Ve středu a čtvrtek před směnou jsme byli doma. Takže roznáška Covidu v úterý na ranní poradě? 

Žádné komentáře:

Okomentovat