Oblíbené příspěvky

20 března 2023

DEN ŽELEZNICE ANEB JAK TO BYLO V PLZNI

 Dění na železnici sleduji jen z povzdálí, hlavně kam bych se dostal s kolem na výlet. Jsem zaregistrován na webu Českých drah. Chodí mi info. Přišlo o Dni železnice v Plzni. Tak daleko nejezdím. Dosud jsem navštívil jednou,  když se konal v sousedním Hradci Králové. Tentokrát to bylo jinak. Internetový baner sliboval, že bude vidět něco, co se jen tak nevidí. A cesta na novém železničním koridoru se zkrátila - jezdí se nejdelším tunelem. To si nenechám ujít...

Sobota 24. září 2022 přinesla výlet na NÁRODNÍ DEN ŽELEZNICE. Do Plzně jsme se vydali rychlíkem 896 Slovácký expres v 6:45 a s přestupem v Praze na rychlík 772 Berounka. Vlaky byly tak "našlapané", že jsme si nesedli až do Plzně s příjezdem po půl desáté. 

Už na nádraží jsem ucítil tu zcela charakteristickou vůni spáleného uhlí, kdysi tak protivnou, a hned se ukázalo, co je její příčinou

totiž majestátní lokomotiva 498.104 Albatros, slovenského Albatros klubu totiž zrovna přivedla na nádraží výletní vlak, jeden z několika z doprovodného programu akce. 

Přesunuli jsme se na nástupiště, odkud souprava Regio Panter převážela návštěvníky do Plzeňského depa. U pokladen se tvořily fronty, které jsme bez povšimnutí obešli, měli jsme totiž zakoupené e-lístky za 250 korun. 

A opět ta vůně parního oblaku. Poblíž vstupu totiž bylo slyšet rytmické klapání parního stroje v provedení hasičské stříkačky, s obsluhou v dobovém oblečení. 

není divu, že se tu často zastavovaly zvědavé děti, pro něž musí být parní stroj zjevem z pohádek. Parní éra je dávno pryč a její doteky jsou možné třeba právě při této akci. 

Jako obvykle, bylo na co se dívat a čím se bavit. Těšil jsem se hlavně na ta překvapení. A netrvalo to dlouho. Při vstupu na "hlavní stage", velkou točnu, parkovaly hned dva unikátní stroje: 

legendární Slovenská strela a neméně jedinečný Stříbrný šíp. Jelikož byly v nedávných letech zrekonstruovány, nešlo z nich spustit oči. Opravdová ozdoba dnešní akce. 

Tady je potřeba se zamyslit, jak by asi vypadal osud československých podniků, obzvlášť v tomto odvětví, nebýt Druhé světové války, která přerušila entuziastický vývoj českých technologií. Soupeření plzeňské Škodovky, ČKD Praha, Královpolské strojírny Brno, Tatry, Ringhofferovky a dalších podniků vedlo k československým patentům a unikátním světovým řešením. 

Představoval jsem si, jak asi musela působit nablýskaná Slovenská strela  mezi běžnými tehdejšími parními vlaky. Nebo Stříbrný šíp když by se potkal s Létajícím Hamburčanem. Interiér vozů nebyl přístupný, ale nakonec jsem uznal, že by byla škoda aby neuctiví návštěvníci poškodili vzácný design. Předvedení Stříbrného šípu na točně získalo značné ovace. 

Velmi mne potěšila návštěva šesti parních lokomotiv v ostrém provozu, jak se podařilo během odpoledne, po skončení předváděcích jízd, je zaparkovat na točně vedle sebe:

zleva 434 "Čtyřkolák", 354 "Všudybylka", 534 "Kremák", 475 "Šlechtična", 498 "Albatros"a 310 "Kafemlejnek". Zkrátka "boží" ukázka, bylo možné pohovořit i s posádkou, děti nadšeně sledovaly odfukování kouře z komína a páry z pístů.

Počasí spolupracovalo, prosluněný i když chladnější den přál odpolednímu programu "přehlídky na točně". Kolem točny bylo nabito. Dočkal jsem se i představení dalšího unikátu, na který jsem se přijel podívat. Jmenuje se Kyklop. Jeho pohnutý příběh svědčí o mimořádném úsilí českých techniků. 

Dnešní Den se opravdu vydařil, stálo to za cestu do Plzně. Bylo i co omrknout v nově vybudovaném depu - kde lokomotivy na prohlídku už nemusí posunovat další lokomotiva, ale "robůtek".

Plni zážitků jsme odjížděli se sedmiminutovým zpožděním po 18. hodině Západním expresem IC563, kde jsme si konečně sedli. Na Hlavním nádraží v Praze jsme stihli nakouknout do perfektně zrekostruované Fantovy kavárny 

a prohlédnout si ještě jedno zajímavé vozidlo drážní historie

Rychlík Třebovka R877 nás dovezl na čas do Pardubic, zpoždění kvůli rekonstrukci trati mezi Kolínem a  Pečkami je započítáno do jízdního řádu. 

Překvapilo mne, že Dne železnice se nehodlají zúčastnit soukromí dopravci. Jistě, nemají žádnou historii, ale ta již vzniká a jistě by se našly zajímavé exponáty a příběhy, které by osvěžily prezentaci železnice jako moderního dopravního prostředku. 

Žádné komentáře:

Okomentovat