Oblíbené příspěvky

11 dubna 2016

Reminiscence roku 2015

V roce 2015 se mi podařilo navštívit výjimečné akce, které mě tak trochu potěšily.Také proto, že mám hluboko do kapsy a byly zdarma.

Předně to byl v sobotu 16. května Den otevřených dveří Dopravního podniku města Pardubic. Nevyužívám sice nějak valně jeho služeb, jezdím převážně na kole, ale vlastním i Pardubickou kartu, abych nemusel kupovat jízdenky. A žasnu nad tím, jaký dokáže být "cirkus" třeba kolem té pražské.
Parádní jarní den přilákal určitě dostatek zájemců, vypravil jsem se tam časně ráno na otevření. A hned se mi naskytl nostalgický obrázek:

Škoda 706 RTO s přívěsem vyjíždí z Dopravního podniku.
z depa zrovna vyjížděl autobus s vlekem, kterému jsme přezdívali "okurka". Vybavily se mi strkanice a div ne bitky mezi "gympláky" a "průmyslováky" na autobusovém nádraží v Chrudimi, kam jsem dojížděl do školy v sedmdesátých letech. Jízda ve vleku bývala někdy výsadou studentů strojní průmyslovky a nás, gympláky, nechtěli tam brát mezi sebe. Ta souprava vypadala přesně takhle, jen v modrých barvách tehdejšího ČSAD. Zážitek z jízdy tímto bezmotorových prostředkem se nedá tak barvitě vylíčit, jak to bylo při vlastním prožitku.
Do dopravního podniku mě ale zlákala jiná "atrakce". Vystavovali tady totiž spací přívěs za autobus. Vídával jsem ho občas v Pardubicích u Dopravního podniku, ale zřejmě jeho majetkem nikdy nebyl.

Přívěsný spací vůz Karosy.

Komfort cestování se "spacím" autobusem malinko konkuroval železniční dopravě s jejími lůžkovými vagóny.

Podruhé to bylo v neděli 13. září, během Dne evropského dědictví. V Pardubicích to bylo opět množství míst, z nichž některá nejsou obvykle veřejnosti přístupná. Poprvé jsem navštívil zvonici poblíž kostela Sv. Bartoloměje, kam byly v roce 2008 instalovány instalovány dva nové zvony,

Zvony na pardubické zvonici. 
zpřístupněné v roce 2014 novým schodištěm.
Lahůdkou byla prohlídka historického centra Pardubic s doprovodem doktora Šebka, velkého pardubického patriota, propagátora, universitního profesora a autora Toulek historií Pardubic v Radničním zpravodaji.

Nejcennějším zážitkem mi byla návštěva velínu pardubického železničního nádraží. Nahlédl jsem do tajů provozu mezi Moravany a Přeloučí.

Do třetice to bylo v sobotu 26. září, kdy zavítal Den železnice do Hradce Králové. Ve zdejším depu byly k vidění parní lokomotivy, i jejich "krmení" uhlím, což dnes už není obvyklým jevem. Účast rakouských lokomotiv byla  příjemným zpestřením. Tato akce se koná každoročně v některém železničním uzlu republiky, tak jsem využil její blízkosti. A bylo na co se dívat.. Především ve spolupráci českých a rakouských nadšenců vyjel na neobvyklou okružní cestu,

Pára na hradeckém nákladním nádraží.

totiž z Hradce přes Pardubice a Moravany do Borohrádku a zpět do Hradce, zvláštní vlak, který jsem nemohl vynechat.  Mou oblíbenou nezastávkou je "nádraží Veliny", kde jsem kolikrát relaxoval při cyklistice.


Žádné komentáře:

Okomentovat