Dalším důvodem bylo testování kol. Zaměnil jsem proti loňskému roku náhon tandemu za Shimano Nexus 7, což se neobešlo bez drobných, leč závažných technických úprav, a bylo nutné jej vyzkoušet.
Testovalo se také kámošovo kolo, respektive přímo kámoš sám. Chystá se totiž na prestižní závod Tisíc mil napříč Československem.
testované stroje |
Vyrazili jsme v sobotním ránu 16. června 2012 po osmé hodině ve čtyřech z Pardubic. Přidal se k nám totiž další kámoš, který nás doprovázel jen dnes. Vzhledem k vozíčku, který jsem připojil za tandem, museli jsme používat výhradně zpevněné povrchy cest. Měl jsem zpracovaný rámcový itinerář, ale operativně jsme upravovali trasu během přesunu. I když jsem počítal s namáhavou cestou, skutečnost skoro předčila moje očekávání. Stoupání z polabské roviny od Heřmanova Městce na hřeben Železných hor v Míčově nám dalo fest zabrat. Zato vyhlídky odtud byly půvabné.
Kolem zříceniny Lichnice jsme klesli na úpatí "Železek" a přes Třemošnici dorazili k druhé zastávce a první přehradě na Doubravě v Pařížově. Povodí Labe, představované zde hrázným, se zachovalo přátelsky a umožnilo nám prohlédnout si hráz normálně nepřístupnou. Znám ji dobře, ale vždy mě překvapí tou "prvorepublikovou načinčanou" architekturou.
hráz přehrady Pařížov |
Řeklo by se, že tu pramení Želivka, přehrada totiž zatopila soutok Hejlovky a Jankovského potoka.
večer u sedlické hráze |
Probuzení v nedělním ránu 17. června 2012 bylo lehce mokré. Drobný deštík neustal ani při snídani a tak další otálení nemělo smysl. Sbalili jsme mokrý stan a po 9. hodině jsme vyrazili přes hřeben s obcí Sedlice dolů k elektrárně sedlické přehrady, která dovedně využívá rozdílu hladin ve spádu meandru Želivky, když k ní přivádí vodu podzemní štolou a tlakovým potrubím. Hned naproti je rekreační středisko Želivka, kde momentálně končila nějaká stmelovací akce nákupčích Kauflandu, takže bufet byl v plném provozu a mohli jsme se občerstvit. Po rozhovoru s domorodcem jsem risknul pokračovat podél řeky lesní cestou, která se brzy měla stát asfaltkou. Vozíček totiž cestu terénem nemá rád a včerejší oprava by mohla mít neplánovanou recidivu.
Každá přehrada s elektrárnou má obykle pod sebou na toku nádrž, která vyrovnává průtok na řece pod ní. Takovou je Vřesník
přehrada Vřesník |
Slunce už pražilo mezi oblaky, když jsme sledovali vodáky jak přetahují rafty kolem hráze, a už po asfaltu jsme pokračovali do Želiva. První naší zastávkou tu byl vodácký kanál pod přehradou Trnávka, kam jsme neplánovaně dorazili zrovna do přestávky Mistrovství ČR v raftingu.
vodácký kanál bez vodáků |
Zrovna vyhlašovali vítěze soutěže o Pohár města Humpolce. Lákalo by mě svézt se na raftu, ale byl by to určitě nářez. Těšil jsem se už na druhou zastávku - klášter. A hlavně na jeho údajně skvělý 12° tmavý ležák Haštal. Ten bohužel teprve zrál, a tak jsem nepohrdnul světlým speciálem Salesius 15° a na památku si odvezl třetinku polotmavého Haštala. Nové střechy svědčí o snaze navrátit klášteru původní honosnost, ale do výsledné podoby je tu ještě opravdu práce jak na kostele.
Jak jinak než zase do kopce bylo nutné šlapat další kilometry z údolí a v povzdálí řeky Želivky jsme pokračovali na sever. Další plánovanou zastávku jsem měl u kostela v Zahrádce, kde byla včera pouť, ale odbočku jsme minuli bez povšimnutí, žádný poutač u silnice nestál. Jediná kladná stránka dnešního šlapání spočívala v tom, že kopce nebyly tak prudké a táhlé, jako při včerejší cestě. Zastavili jsme na svačinu až poblíž Kamenné Lhoty.
zastávka u Kamenné Lhoty |
Tekutiny jsme doplnili ještě v následující vsi Kožlí a následovalo překonání údolí Sázavy přes Ledeč. Pokročilé odpoledne si vyžádalo soustředit se na zkrácení cesty domů přes Čáslavsko. Stoupání ke kótě 539 m přes Habrek bylo opravdu výživné. Zato nám ovšem byl fantastickou odměnou dvanáctikilometrový téměř nepřerušovaný sjezd z Hornosázavské pahorkatiny od Vrbky přes Zbýšov a Šebestěnice ke Schořovu. Tady nás příjemně překvapila jedna sakrální stavba, stojící volně v přírodě, mimo obec, že jsme udělali další zastávku s nádherným výhledem na Čáslavsko.
Čáslavsko od kaple Panny Marie |
Rovina přes Tupadly, Vrdy až k úpatí Železných hor uběhla rychle. Cestou jsem zůstal paf z osady Filipov, kde jsme míjeli velmi romantický zámek, o němž jsem neměl ani potuchy. Zbývalo ve večerním horku vytlačit tandem Semtěší a místo zavřené hospody v Sovoluskách jsme večeři přijali v Penzionu Lipoltice. Přes Choltice a zadem přes Barchov, Třebosice, Jesenčany po cyklostezce jsme dorazili domů za soumraku. Po, byť pěkných sto kilometrech, jsme toho měli opravdu dost.
A jak dopadlo testování? Pavel byl spokojený s výbavou, leč ovladač hydraulické brzdy mu stále třísnil ukazovák, zřejmě následek havárie z loňského roku. Musí vyměnit. Tandem má problém s řazením: smyčka bowdenu nahrazující u zadního kola ten příliš krátký (protože na normální kolo) originální, se neosvědčila - zejména při řazení směrem na "kašpara" zůstala viset původní rychlost a kolikrát jsme museli ve stoupání seskočit z kola, což u tandemu není jednoduché...
Žádné komentáře:
Okomentovat